30/01/2007

طفلة مشردة تفضح واقعنا

قصيدة قنبلة على لسان طفلة شردت تفضحنا وتعرى حقيقة أوطاننا، بعنوان:غِبْ يا هلالْ


غِبْ يا هلالْ
إنِّي أخاف عليك من قهر الرِّجالْ
قِفْ من وراء الغيمِ
لا تنشر ضياءَك فوْق أعناق التِّلالْ
غِبْ يا هلالْ
إني لأخشى أنْ يُصيبَكَ
- حين تلمحنا - الخَبَالْ
أنا – يا هلالْ
أنا طفلةٌ عربيةٌ فارقتُ أسْرتنَا الكريمَةْ
لي قصةٌ
دمويَّةُ الأحداثِ باكيةٌ أليمة
أنا – يا هلالْ
أنا مِن ضَحايا الاحتلالْ
أنا مَنْ وُلِدْتُ
وفي فمِي ثَدْيُ الهزيمَهْ
شاهدتُ يوماً عنْدَ منزِلِنا كتيبَهْ
في يومِها
كانَ الظلامُ مكدَّساً
مِنْ حول قريتنا الحبيبةْ
في يومِها
ساقَ الجنودُ أبي
وفي عيْنيه أنهارٌ حبيسَهْ
وتَجَمَّعَتْ تِلْك الذِئَابُ الغُبْرُ
فْي طلبِ الفريسَهْ
ورأيتُ جندِّياً يحاصر جسم والدتي
بنظرته المُريبَهْ
مازلتُ أسْمع – يا هلال –
ما زلتُ أسمعْ صوتَ أمِّي
وهي تسْتجدي العروبَهْ
ما زلتُ أبصر نصل خنجرها الكريمْ
صانتْ به الشرَفَ العظيمْ
مسكينةٌ أمِّي
فقد ماتتْ
وما عَلِمتْ بموْتتها العروبَهْ
إنِّي لأَعجب يا هلالْ
يترنَّح المذياعُ من طربٍ
ويَنْتعِشُ القدحْ
وتهيج موسيقى المَرحْ
والمطربون يردِّدون على مسامعنا
ترانيم الفرَحْ
وبرامج التلفاز تعرضُ لوحةً للْتهنئَهْ
( عيدٌ سعيدٌ يا صغارْ )
والطفلُ في لبنانَ يجهل مـنْشَأهْ
وبراعم الأقصى عرايا جائعونْ
والّلاجئونَ
يصارعوْن الأوْبئَهْ
غِبْ يا هلالْ
قالوْا :
ستجلبُ نحوَنا العيدَ السعيدْ
عيدٌ سعيدٌ ؟؟!
والأرضُ ما زالتْ مبلَّلَةََ الثَّرى
بدمِ الشَّهيدْ
عيدٌ سعيدٌ في قصور المترفينْ
هرمتْ خُطانا يا هلالْ
ومدى السعادةِ لم يزلْ عنّا بعيدْ
غِبْ يا هلالْ
لا تأتِ بالعيد السعيدِ
مع الأَنينْ
أنا لا أريد العيد مقطوعَ الوتينْ
أتظنُ أنَّ العيدَ في حَلْوى
وأثوابٍ جديدَهْ ؟
أتظنُ أنّ العيد تَهنئةٌ
تُسطَّر في جريدهْ
غِبْ يا هلالْ
واطلعْ علينا حين يبتسم الزَّمَنْ
وتموتُ نيرانُ الفِتَنْ
اطلعْ علينا
حين يُورقُ بابتسامتنا المساءْ
ويذوبُ في طرقاتنا ثَلْجُ الشِّتاءْ
اطلع علينا بالشذى
بالعز بالنصر المبينْ
اطلع علينا بالتئام الشَّملِ
بين المسلمينْ
هذا هو العيد السعيدْ
وسواهُ
ليس لنا بِعيدْ
غِبْ يا هلالْ
حتى ترى رايات أمتنا ترفرفُ في شَمَمْ
فهناكَ عيدٌ
أيُّ عيدْ
وهناك يبتسم الشقيُّ مع السعيدْ


كتبها منذ أكثر من عشرين عاما،الشاعر عبدالرحمن العشماوى

12 comments:

شباب روش طحن said...

كلام الشاعر ده فعلا جميل وأنا معجب بصفحتك جدا ولكن مختلف معاك بعض الشيء يعني مثلا موضوع تطبيق الشريعة هو حلم ولكن الحلم الأكبر منه هو أن نصبح مجتمع مسلم متقدم وناجح وهنا يأتي دور الشريعة لتكون سياج ولا يمكن أن تكون سياج الأن لتحمي خرابة

Anonymous said...

الشريعة لا يمكن أن تكون عقبة في وجه التقدم يا أخي المعلق الأول .. لكن بشرط أن تكون شريعة الله بجد مش كده وكده

شريعة العدل والمساواة بين كل أبناء البلد الواحد على اختلاف أطيافهم وتوجهاتهم ودياناتهم السماوية
شريعة محمد صلى الله عليه وسلم في المدينة ودستورها المدني الذي يعتبر أول دستور في العالم كله

ربنا يسهل
بس قبل كده ينزاح النظام الفاسد
تحياتي

AbdElRaHmaN Ayyash said...

مدونة جميلة
أعجبتني تلك الابيات
أنا – يا هلالْ
أنا طفلةٌ عربيةٌ فارقتُ أسْرتنَا الكريمَةْ
لي قصةٌ
دمويَّةُ الأحداثِ باكيةٌ أليمة
أنا – يا هلالْ
أنا مِن ضَحايا الاحتلالْ
أنا مَنْ وُلِدْتُ
وفي فمِي ثَدْيُ الهزيمَهْ

محمد عـنـانـى said...

رائع كلامك رائع
تحياتى
ليك تاج عندى

مشروع انسان said...

اه القصيدة دى جميلة جدا جدا ومؤثرة
اتظن ان العيد فى حلوى واثواب جديدة
اتظن ان العيد تهنئة تسطر فى جريدة

وطبعا تطبيق الشريعة مش ضد تقدم بالعكس المسلمون كانوا فى اوج تقدمهم لما كانوا بيطبقو شرع ربهم

Anonymous said...

الاخ مصرى صميم
حمار ..وجاله مزاجه
يستقيل م الشغل
نهق بحرقة وقال: ملعون ابو ده ذل
من طلعة الفجر للمغرب ..على ده الحال وقلة الأكل ..يا..
حتجيب لي داء السل
مش ماشي
مش ماشي واضرب بقى ..مية سنه لقدام
لا ضرب حيهمني ..ولاحتى شد لجام
ونام ..ومدد على الاسفلت في الشارع
وقال له: يا عربجي ..حتى ولا الاعدام
مش ماشي ..مش ماشي
ان كان على شغلتك ..انا مستقيل منها
وان كان على لقمتك .. الله الغني عنها
وان كان على البردعه والا اللجام خدهم
وأديني حريتي ..جه وقت اعلانها
مش ماشي
مش ماشي
طول عمري باجري على مراتك وست عيال
لايوم عصيتك
ولاقلت اني مش شغال
باجري عليهم ..وعامل حضرتك راجل
وانت قليل الحيا ..ماتبطل استغلال..
ايه شغلتك حضرتك ..ممكن تفهمني؟
مش بس قولة
" شي حاه يا حمار "
وتشتمني؟
وكل خطوة ..تفرقع كرباجين صنعة
دانا لحم يا عربجي .. والضرب يألمني..
من وسط روض الفرج ..باسحب على قليوب
وتنام تشخر..وانا صبري غلب ايوب
الليل..وبرد الشتا..والطينه..وشخيرك
خلوني حاسس كاني ماشي بالمقلوب...
تيجي تحاسبني واحاسبك ..ياضلالي يا دون
واقطع دراعي واراهنك..حنلاقيك مديون
جدك شاريني بنص جنيه
سنة عشرين
وابوك ورثني ..وكان راجل فظيع مجنون..
ابوك هراني ..
ودغدغ جسمي بالنبوت
ومن عرق جتتي ..بقالكوا ست بيوت
جيت انت وورثتني..طلعت ايماني
حتسيبني طبعا لولدك بعد ما انت تموت
عايز انهق بقى ..وارفس لا حاه ولا شيه
واكل ..ما اكلش ..بمزاجي واللي نفسي فيه
واللف واجري ..وانام وارتاح بحريه
وارمي اللجام واقطعه ..دانا مااتولدتش بيه
لويوم بقيت عربجي ..وانت انقلبت حمار
حتعيش معايا..معيشة بحبحه وهزار
ونقسم الشغل والمعلوم بيني وبينك
بالحق ..مشوار تجر انت ..وانا مشوار
والله مانا ماشي
مصرى

مشروع انسان said...

(لقد تم رفع الحظر على البروفايل بتاعى يمكنكم تشريفى بالزيارة)

AbdElRaHmaN Ayyash said...

وقع بيان المدونين للتضامن مع عبدالمنعم محمود
شارك بتوقيعك
أنشر البيان في كل مدونة تعرفها
ساهم في حرية المدونين .. وحرية منعم
http://free4monem.blogspot.com/

Anonymous said...

بغض النظر عن كل اللي في البلوج دة اللي بسطتني حاجات فيه وحاجات تانية إختلفت معاها بشدة، حبيت يا دكتور أقول لك السبب اللي خلى إسم البلوج يشدني، شفت فيلم الساحر، لو ما شفتهوش شوفه و اعرف يعني إيه إنسان صميم، ما تزعلش بس القافية تحكم

MOSLEMA - مُسلِمَة said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الحمد لله رب العالمين بدأت عالم التدوين
واللهم افتح بها وبي لأمتنا

ومنتظرين حضراتكم

وياريت تاركونا وردنا الجماعي على……..

www.ana-moslema.blogspot.com

Anonymous said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

كلام رائع بمعنى الكلمه
دمتم بالف خير
aliraqia.blogspot.com